کد خبر 855957
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
«رمضان» در عیالوارترین کشور آسیای مرکزی

مسلمانان ازبکستان معمولاً سر سفره افطار غذاهای مخصوص ماه رمضان از جمله شیرینی مخصوص نشالده، تالقان، نان، خرما، نبات، حلوا، مویز و میوه‌های مختلف را قرار می‌دهند.

به گزارش مشرق، ماه مبارک رمضان از فردا پنجشنبه 17 می (27 اردیبهشت) در ازبکستان آغاز می‌شود.

مسلمانان ازبکستان از اواسط ماه شعبان به استقبال ماه مبارک رمضان می روند و در ماه مبارک رمضان با انجام کارهای نیک، عبادات و طاعات از خدا و بالا بردن رضایت خود از او احترام این ماه را حفظ می کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین اعمال مستحبی در آغاز ماه مبارک رمضان

مسلمانان ازبکستان همچنین از روز چهارشنبه 16 می در تمام مساجد این کشور طی یک ماه نماز تراویح را می خوانند و مشغول عبادت می شوند. ماه مبارک رمضان از پنجشنبه 17 می (27 اردیبهشت) در ازبکستان آغاز می شود.

مسلمانان این کشور همانند دیگر مسلمانان در این ماه پربرکت همزمان با مشغول بودن به عبادت و طاعات، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، سفره افطاری را پهن می‌کنند.

در ماه رمضان در ازبکستان پهن کردن سفره افطار و افطاری دادن به صورت عادت در آمده است. شخصی که می خواهد مراسم افطار را برگزار نماید روزی از روزهای ماه رمضان را انتخاب می کند و اشخاص مورد نظر خود را دعوت می نماید.

اگر قادر به ذبح حیوانی باشد، قربانی می‌کند و در غیر این صورت میزبان دسترخان (سفره) را می چیند و روزه داران روزه خود را می گشایند.

مسلمانان ازبکستان معمولا سر سفره افطاری غذاهای مخصوص ماه رمضان از جمله شیرینی مخصوص نشالده (این شیرینی از سفیده تخم‌مرغ، شکر و ریشه گیاه «یتیمک» تهیه می‌شود)، تالقان (این غذا از گندم سرخ کرده، نان خشک، سوخاری و مانند چنین فرآورده های کشاورزی به طور کوبیده تهیه می شود و به آن وقت تناول به صلاحدید می توان شکر، گردو خرد شده و یا شیر اضافه کرد)، خرما، نبات، حلوا، مویز، میوه های مختلف همچنان زردآلو، سیب، سبزیجات، گوجه فرنگی، خیار، نان قرار می‌دهند.

فروشنده ها شیرینی نشالده و تالقان را معمولا فقط در ماه مبارک رمضان به بازار عرضه می کنند. نشالده را تقریبا همه دوست دارند ولی تالقان را بیشتر مردم مسن مصرف می‌کنند. مسلمانان ازبکستان در وقت افطار دعای ویژه افطار را خوانده و روزه خود را بیشتر با آب و خرما باز می‌کنند.

هم‌اکنون در ازبکستان 2 هزار و 238 سازمان دینی متعلق به پیروان 16 دین مختلف به ثبت رسیده است که 2 هزار و 64 نهاد دینی که معادل 94 درصد این سازمانها می‌باشد مربوط به مسلمانان است. همچنین 157 نهاد دینی مسیحی، 8 نهاد یهودی، معبد بودا و  فعالیت می‌کنند.

پس از استقلال در کشور صدها مسجد، کلیسا، عبادتگاه ها احداث و بازسازی شده است. هر سال بیش از هفت هزار و 200 نفر مسلمان ازبکستان ارکان حج تمتع و بیش از 10 هزار مسلمان مراسم عمره انجام می‌دهند.

ازبکستان با بیش از 32 میلیون و 807 نفر جمعیت پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی است که اکثریت مردم آن‌را مسلمانان اهل سنت تشکیل می‌دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    17 7
    البته مشکل ازبکستان قومیت گرایی شدید و تبعیض عجیب علیه اقلیت تاجیک است تا جایی این اقلیت ناگزیر باید هویت خود را ازبک معرفی کنند.
    • US ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
      7 0
      مشکل تاجیکها و افغانها هم کشت بیش اندازه خشخاش هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس